Icebug

https://icebug.se
coaching
E-handel
kreativitet
marknadsföring
strategi

Historien om hur en E-handel växte fram – och samtidigt satte varumärket på världskartan.

I början av 2020 bestämde sig skoföretaget Icebug för att göra en storskalig digital omställning. Från att ha varit i princip obefintliga online började Icebug sakta men säkert bygga en egen digital tillväxtmaskin. Icebug satte samman ett team vars uppdrag var att stärka varumärket och sätta fart på den egna E-handeln.  

Det har gett fenomenala resultat.

Icebugs E-handel har gått från nästan obefintlig till att stå för en betydande del av bolagets omsättning. 2019 omsatte Icebug 185M, och 2023 hade den siffran stigit till 364M – med 41M på sista raden.

Parallellt har Icebug skalat upp sitt hållbarhetsarbete i en rasande takt, och samtidigt vässat PR-arbetet. Det ökade intresset för varumärket från kunder, bransch och media har gjort att Icebug nu står starkare än någonsin.

Magnus på Firetiger har hjälpt Icebug under hela resan, genom att på konsultbasis vara en del av teamet som ansvarar för E-handel och varumärke. Det är han än i dag, och rollen kretsar framför allt kring strategiska frågor och kreativitet. Magnus är ett aktivt bollplank till teamets chef och skriver även texter till bland annat kampanjer, pressreleaser, nyhetsbrev och hemsida.

Mellan 2019 och 2023 har Icebugs omsättning ökat från 185 till 364 miljoner kronor.

”Magnus är ett värdefullt bollplank som alltid kommer med nya perspektiv och lösningar på det vi jobbar med. Kommersiellt är han en otrolig kraft som alltid hittar sätt att göra fler och bättre affärer. Han är rak, tydlig och kan ifrågasätta – något som är otroligt värdefullt både för mig som ledare och för teamet i stort. Dessutom är han en extremt pålitlig och skicklig skribent”.

Marie Thomasson

Marknadschef